نقش بازی Gran Turismo در مطالعات جدید هوش مصنوعی

مقاله جدیدی که در پایگاه تحقیقاتی arXiv ارسال شده است، امکان آموزش نحوه مسابقه دادن به هوش مصنوعی در Gran Turismo را با استقاده از مشاهدات رانندگان واقعی نشان داده است.

به زمان عرضه بازی گرن توریسمو 7 نزدیک می شویم. عنوانی که قرار است این مجموعه را به ریشه های آن بازگرداند. چند وقتی است که اطلاعات مهمی نظیر قابلیت تیون و شخصی سازی خودرو در بازی توسط سازندگان منتشر می شود. این اطلاعات با توجه به سخت افزار کنسول پلی استیشن 5 ، ما را به کیفیت بازی امیدوار تر می کند.

این تحقیق که توسط Sony AI -شرکتی از زیرمجموعه های سونی که برای کار بر روی هوش مصنوعی کاربردی ایجاد شده است - مطالعه مشابهی را از آگوست 2020 دنبال می کند، اما با برخی تفاوت های کلیدی.

در مطالعه قبلی، نویسندگان از یک روش یادگیری تقویتی (Reinforcement Learning) برای یاد دهی به هوش مصنوعی جهت هرچه سریع تر حرکت کردن استفاده می کردند، بطوریکه صرفاً بر اساس تعاملات فیزیکی هوش مصنوعی با محیط. او یاد گرفت که چه مسیرهایی منجر به برخورد ویا حرکت کند تر می‌شود، و در نهایت به عملکرد "فوق بشری" دست یافت و حتی بهترین رانندگان گرن توریسمو اسپورت را در یک دور شکست داد.

ریوجی ایمامورا در مقاله جدیدش که بر تمرکز روی نشانه های بصری تأکید دارد، پیشنهاد می‌کند که اطلاعات منتقل شده در حین رانندگی - خود مسیر، صفحه نمایش بالا و بازخورد نیرو - برای یک راننده انسانی کافی است تا نحوه رانندگی سریع را یاد بگیرد، و بنابراین باید برای هوش مصنوعی (AI) نیز کافی باشد. تا رانندگی با سرعت انسان را یاد بگیرد.

در حالی که پیروی از این روش کمی دشوار است، شامل رانندگی به همراه هوش مصنوعی در یک دور از پیست و سپس تکرار آن به تعداد چندین دور و در پیست های مختلف می شود. بنابراین با توجه به داده های دریافتی ذکر شده از این پیمایش، هوش مصنوعی قادر به یادگیری نحوه رانندگی در شرایط مختلف خواهد بود.

پس از هر مجموعه آزمایش، داده های جدید تجزیه و تحلیل می شوند و برای تولید خروجی های کنترلی جدید برای مجموعه بعدی استفاده می شوند.

زمان طی شده برای یک دور، پس از ضبط با داده های 28 هزار راننده گرن توریسمو که توسط پولی فونی دیجیتال سازنده بازی گرن توریسمو، خروجی گرفته شده، مقایسه می شود. که یک آزمایش زمانی برای حالت آرکید در Tokyo Expressway Central Outer Loop با خودرو Mazda Demio XD Touring 15 بود. این همان مجموعه داده مورد استفاده در مطالعه قبلی هوش مصنوعی به شمار می رود.

همانطور که در تصویر می بینید هوش مصنوعی یادگیری بصری به سرعت، زمان های دور تولید شده توسط هوش مصنوعی GT Sport (بازی قبلی مجموعه) را شکست، و در حدود 20 تا 30 دوره - معادل 350-500 دور به آن نقطه رسید. زمان زیادی طول نکشید تا به زمان متوسط دور زدن یک پیست توسط بازیکنان انسانی برسد. اما خب به نظر می‌رسد که پیشرفت‌ها در حدود 200 دوره (3500 دور یک پیست) متوقف می شود.

در نهایت، با استفاده از همان نشانه‌هایی مانند یک بازیکن انسانی (یک گیمر واقعی)، هوش مصنوعی "یادگیری بصری" توانست به یک دور در بین 10 نفر از بازیکنان برتر دست یابد، مدت زمانی در حدود 3.3 ثانیه کندتر از سریع‌ترین انسان، 4.5 ثانیه سریع‌تر از انسان متوسط ​​و 9.5 ثانیه سریعتر از هوش مصنوعی بازی قبلی مجموعه یعنی  GT Sport.

این واقعیت که این دومین مطالعه‌ای است که از Polyphony Digital در آن شرکت کرده است و به روش‌های استفاده از یادگیری ماشین برای بهبود زمان راننده‌های هوش مصنوعی می‌پردازد، خبر خوبی است. این نشان می دهد که PD از محدودیت های هوش مصنوعی فعلی خود آگاه است و به دنبال بهبود آن است.

ذکر این مورد خالی از لطف نیست که طبق گفته سازندگان، بازی Gran Turismo 7 به دنبال بازگشت به ریشه های این سری است. یعنی مسابقات آفلاین دوباره و با دقرت به این سری بر می گردند. جایی که حالا با هوش مصنوعی جدید، تجربه کاربری رضایت بخشی را ایجاد می کند.

بازی گرن توریسمو 7 در تاریخ 13 اسفند 1400 بر روی کنسول های پلی استیشن یعنی PS5 و PS4 در دسترس قرار می گیرد.