تشریح پروسه ساخت پلی استیشن 5 از زبان معمار ارشد این کنسول + ویدیو

مارک سرنی، معمار اصلی سیستم در پلی استیشن 5، در ویدیوی جدیدی که توسط نشریه WIRED منتشر شده است، آنچه را که برای ساخت جدیدترین کنسول بازی ویدیویی سونی، یعنی پلی استیشن 5 انجام داده است، توضیح داد

او ابتدا در مورد چگونگی ساخت پلی استیشن 5 و پیشینه خودش در صنعت که با توسعه بازی در دهه 1980 شروع شد، صحبت می کند.

 «به‌عنوان معمار اصلی کنسول‌های پلی‌استیشن و کسی که سال ها تجربه ساخت بازی را داشته، بر تراشه‌های روی مادربرد و سیستم‌های نرم‌افزاری که مستقیماً از آنها استفاده می‌کنند تمرکز کردم.»

با توجه به اینکه مارک سرنی تجربه ساخت بازی برای دستگاه های آرکید و کنسول های متفاوتی را داشته، و همچنین در شرکت های معتبری نظیر سگا و کریستال داینامیکس از مدیران و عوامل اصلی تولید بازی ها بوده، نیاز بازیسازان و توسعه دهندگان نرم افزاری را بخ خوبی درک میکند.

"کار بر روی تراشه های روی مادربرد یک کار بسیار فنی است، زیرا کاربران نهایی این سیستم ها، توسعه دهندگانی هستند که سعی می کنند بازی بسازند و اطلاعی از سخت افزار سیستمی که در اختیارشان هست، ندارند. اینجاست که کارکردن با تیم های زیادی در طول سال ها  برای من بسیار خوب بود. و درک حداقلی از اینکه چه چیزی به آنها کمک می کند و چه چیزی در ذهنشان وجود دارد، برای من عالی است."

 

سرنی می‌گوید که در دوران ساخت کنسول بسیار موفق پلی‌استیشن 4 هم درخواست‌های SSD را دریافت کرده است.

«ما درخواست‌های SSD را از زمانی که بر روی طراحی پلی‌استیشن 4 کار می کردیم، دریافت می‌کردیم. به ویژه، تیم سوئینی، که بنیانگذار شرکت Epic Games است، که میگفت: هارد دیسک ها صنعت را عقب نگه می داشتند."

سرنی در ادامه به تأثیر SSD پر سرعت بر صنعت بازی سازی پرداخته و توضیح داد که در پلی استیشن 5 ما سرعتی چند برابر سرعت تقاضا شده از سوی سازندگان را برای آنها فراهم کرده ایم تا از وجود هرگونه مشکل در آینده خیالمان راحت باشد. وی افزود:

" در پلی استیشن 4 فست تراول کردن و جابجایی بین محیط ها، بسته به بازی مورد بحث، از 15 ثانیه تا یک دقیقه طول می کشید. در پلی استیشن 5 این کار بسیار سریعتر، هر چیزی از کسری از ثانیه تا چند ثانیه انجام می شود. این بدان معناست که دیگر سوار مترو نمی شوید (سازندگان در بازی های گذشته از المان هایی نظیر مترو سوار شدن، باز کردن درب و یا پوشیدن لباس، برای لود شدن دنیای بعدی کمک می گرفتند) . بخصوص در مرد عنکبوتی مارول.  واقعاً مایه شرمساری است که مرد عنکبوتی سوار بر مترو شود. ابته از ایده سواری در مترو خوشم آمد!"

شما می توانید ویدیو این گفتگوی جذاب را در زیر مشاهده کنید:

با توجه به نزدیک شدن به سالگرد عرضه پلی استیشن 5، بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که این کنسول طبق آخرین آمارها بیش از 14 میلیون دستگاه فروش داشته است. رقمی خیره کننده که البته با توجه به کمبود قطعات و کاهش تولید کنسول های سونی، می توانست بیشتر از این هم باشد.